Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

De wintertijd is begonnen, de nachten worden langer en ook kouder.

De tijd van gezelligheid en warmte is aangebroken, net als de tijd van verraderlijke weersomstandigheden.

Wees het weer en de drukte een stap voor en wacht niet tot het laatste moment!!

Sneeuw, ijzel, bevroren wegen, temperaturen onder het vriespunt, dit zijn allemaal omstandigheden waar u de komende tijd mee te maken krijgt.

Ook is er een nieuw aspect bij gekomen die het aanschaf van winterbanden noodzakelijk maakt! Namelijk wettelijke regelgeving in de landen om ons heen. Meer hierover leest u hieronder.

Wettelijke regelgeving

Iedereen weet dat in de wintersportgebieden winterbanden verplicht zijn.

Zoals in Oostenrijk, Zwitserland, de Franse en Italiaanse alpen.

Vanaf dit jaar is er ook Duitsland bij gekomen.

Winterbanden in Duitsland moeten voorzien zijn van het sneeuwvlok symbool of M+S. Ook M+S banden en all weather banden zijn toegestaan. Alle drie de soorten banden zijn 's winters toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm.

Winterbanden en snelheid

Je mag in Duitsland op winterbanden niet harder rijden dan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Als die lager is dan die van de auto, moet dat met een voor de bestuurder zichtbare sticker zijn aangegeven.

De genoemde verplichtingen gelden ook voor kampeerauto's en motoren. Bij caravans geldt geen verplichting voor winterbanden in Duitsland (of sneeuwkettingen). Het mag wel en winterbanden leveren ook voor caravans een betere wegligging op.

Sneeuwkettingen

Rij 's winters dus standaard op winterbanden in Duitsland. En neem voor de bergen ook sneeuwkettingen mee. Dat kan daar buiten de winter ook nog nodig - en dus verplicht - zijn.

Winterbanden en aansprakelijkheid

Als je betrokken raakt bij een ongeval en het ongeval is mede te wijten aan het niet rijden op winterbanden, kan dit leiden (mede-)aansprakelijkheid voor schade. Dit omdat in winterse omstandigheden een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Er is immers minder grip op de weg en ook de remweg is langer. Het gevolg is dan dat de schade niet volledig wordt vergoed en dat de verzekeraar een deel van de schade van de ander moet vergoeden.

Dit geldt in Duitsland, maar ook in andere landen kan dit het geval zijn. Oostenrijk en Zwitserland kennen eigenlijk dezelfde regels als Duitsland. Frankrijk stelt in winterse gevallen winteruitrusting verplicht en daarmee kan ook (mede)aansprakelijkheid neergelegd worden bij degene die niet aan de wettelijke verplichting voldaan heeft. Ook in Finland en Noorwegen zijn winterbanden of winteruitrusting verplicht, en kan er (mede)aansprakelijkheid voortvloeien uit het niet rijden met winterbanden als de omstandigheden dit vereisen. In Italië en Zweden kan het niet gebruiken van winterbanden ook een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding. In het ergste geval krijg je een deel van je (letsel)schade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.

Boete

Het niet gebruiken van winterbanden (of sneeuwkettingen) terwijl dat wel verplicht is, heeft niet alleen een boete tot gevolg, maar kan ook gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid. De boete verschilt per land. Duitsland kent een vast bedrag: € 40, bij hinder of gevaarzetting is de boete € 80 en 1 strafpunt (bedragen vanaf 4-12-2010). In Oostenrijk is de boete € 35, maar bij gevaarzetting kan hij oplopen tot € 5.000,- en inbeslagname van de auto. Ook in de meeste andere landen kan het strafbaar zijn, daar geldt geen vast bedrag maar kijkt men naar de feitelijke omstandigheden.

Wat is een winterband?

En Welke maat?    

Een winterband is een band die onder winterse omstandigheden goede grip biedt. Winterbanden zijn dan ook gemaakt van een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden en hebben een grote hoeveelheid lamellen in het profiel. Een indicatie voor wintereigenschappen van een band is het sneeuwvlok symbool. Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Daardoor verliezen zomerbanden bij kou de optimale grip op het wegdek. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en bovendien een ander profiel. Met name onder winterse omstandigheden bij sneeuw en sneeuwmodder presteren winterbanden veel beter dan zomerbanden.

Welke maat

Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen, kies dan voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak tussen band en wegdek als een nadeel.

Banden met andere snelheidscodering

Soms worden er (goedkopere) banden aangeboden met een andere snelheidscodering. Bij winterbanden mag een band worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto.

Maar voor Duitsland is het raadzaam dezelfde snelheidscodering te houden als bij uw zomerbanden. Kiest u bij winterbanden tóch voor een lager gecodeerde band? Dan bent u daar verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken met daarop de lagere maximumsnelheid van de banden.